Khamis, 14 April 2011

M.usu dgn anak2



Assalam.... aku masih lagi dalam dilema dengan keluarga arwah pak usu.. sebelum ni aku dah upload gambar2 arwah p.usu dgn keluarga dia.. yang ni aku nak citer skit pasal m.usu dan anak2 yang arwah p.usu dah tinggalkan buat selama2nya..



Arwah pak usu mmg seorang suami yang penyanyang.. malah seorang bapa yang pengasih, anak yang soleh, bapa saudara yang sporting dan jugak abg yang cukup2 memahami pada aku. sepanjang perkahwinan arwah dengan mak usu.. mmg cukup bahagia.. walaupun kehidupan diorg sederhana tp mmg aku cukup hormat cara arwah mengendalikan rumahtangga. mungkin penuh ilmu agama didada yang diberikan org tua sejak kecil, arwah tak penah mcm orang lain yang boleh lupa kerana kemewahan dunia. diawal perkahwinan dengan mak usu aku dengan acu(adik mak usu yang bongsu) kerap bertandang kerumah diorg. mungkin aku suka dengan m.usu membuatkan aku lah orang yang paling kerap bertandang. tp itu dulu masa diorg duduk kat teras jernang dekat dgn rumah mak aku. pertama kali arwah p.usu beli rumah tu. walaupun rumah mak berdpn dengan rumah arwah, aku mmg tdo ke mkn ke apa aja la mesti kat rumah arwah. rumah mak aku pg bila nak jumpa mak jek. mungkin sbb aku rimas dengan perangai adik aku yang suka menghempas2 barang kalo ada perkara yang dia tak puas hati buat aku tak selesa dok lama kat umah mak. lg satu mgkn sbb line hp tak dpt signal pun yer jugak knp aku tak dok lama kat umah mak. tak kisah la. sejak mula2 arwah kawin dgn mak usu mmg aku cukup selesa dgn mak usu. yer la.. dia tu umur mmg muda.. masa kawin umur baru 24.. tp pemikiran cukup matang dalam setiap segi sudut. dalam setiap cara menghadapi masalah dan cara dia membantu aku menyelesaikan masalah. kalo ada apa2 masalah m.usu la orang pertama yang aku cari utk luahkan masalah aku atau mintak pandangan utk menghadapi masalah aku tu. skang, semua tu tak mampu lagi aku buat pk kan keadaan mak usu skang.. hanya Allah saja yang tau betapa aku sedih dengan keadaan m.usu dgn anak2 sejak arwah pak usu tak ada lagi.



Baru aku pasan, gambar m.usu waktu ni dah nampak dia mula kurus.. kalo tak tu aku tgk sihat, bulat.. usaha gigih nak menurunkan berat badan dia untuk arwah pak usu.. adakah ini permulaan bagi kerisauan yang akan mak usu hadapi... hanya Allah saja yang tau.. ketahui lah m.usu.. bukan hanya arwah pak usu ibarat bapa pada ku, dikau jua ibarat ibu buat ku yang sentiasa ada disisi apabila aku dalam kesedihan dan kesusahan. moga keceriaan kembali bertaut diwajah mu....



Amira, Amirul dan Muaz.... anak2 arwah p.usu yang ditinggalkan buat selama2nya.. masih kecil.. hanya Amirul yang tersentuh hati jika disebut tentang ayah nya. cukup mengerti bahawa dia dan adik2 tak punya ayah lagi untuk bergantung kasih.. Amira.. sekali sekala berbunyi juga kerana teringatkan ayah nya. "tak best la ayah tak ada.." itu la yang terpacul dari mulut dia. mungkin waktu tu dia dah terasa bahawa tak ada ayah lagi dirumah tu untuk dia bermanja2. aku ingat lagi kali terakhir dtg rumah arwah pak usu.. smgu sblm arwah pergi buat selama2 nya. masa tu arwah baru blk keje tghri utk sembahyang jumaat (kebetulan aku bercuti) amira la yang dipeluk cium nya. mungkin ni satu2nya anak perempuan yang membesar depan mata. terdetik kat hati aku masa tu. dah besar amira tu masih lagi disayang2 dan dipeluk2 oleh pak usu. tak sangka pak usu masih lagi nak membelai anak2 gitu walaupun dah besar. Muaz... 21 Mac 2011.. genap la arwah pak usu tak ada sebulan.. jatuh pada harijadi dia waktu ni. "Kalo ayah ada mesti adik dapat adiah" kesian dgn muaz.. mmg tak tau pun yang ayah nya dah tak ada buat selama2nya.. tak tau erti tiada lagi buat selama2nya didunia ini... namun kekuatan hati cukup kental. belajar dengan tekun.. kesian... apa akan jadi pada diorg bila besar nnt? thn ni.. utk pertama kali nya mereka akan beraya tanpa ayah juga tanpa suami buat mak usu. aku? pertama kalinya akan beraya tanpa arwah pak usu. setiap tahun kami pasti akan buat perancangan utk kemana2 beraya.. namun thn ni.... mak usu mesti akan beraya dgn anak2 dengan keluarga.. tak de lagi join aku dgn family utk beraya... kesedihan yang dia tanggung tak sanggup aku nak bersuara tentang keluarga belah arwah pak usu. berikan masa, kerana itu yang mak usu perlukan sekarang ini untuk mengatur balik hidup nya setelah 12tahun hidup dengan arwah p.usu..... Kembali la wajah m.usu yang ceria itu.....................

Tiada ulasan: