Khamis, 28 Julai 2011

Ramadhan menjelang tiba

Assalam..


Boleh ke aku ucapkan salam ramadhan yang bakal menjelang tiba hanya beberapa hari saja lagi. bagi sesetengah orang mmg menyeronokkan. dalam mgu ni aku kebetulan sakit pulak. risau jugak kalo berlanjutan smp bulan puasa. bila dikenang2kan balik bulan puasa tahun lepas, aku masih teringat lagi akan bermaknanya puasa itu bagi arwah pak usu dan mak usu. kesian pada mak usu. tak disangka2 itu adalah ramadhan terakhir bagi dia bersahur dan berbuka dengan arwah. imbas kembali kenangan aku 6 7 thn yg lepas boleh dikatakan hampir 9thn lepas, aku sentiasa bertandang ke rumah arwah pak usu dn mak usu untuk bersahur dan berbuka. selama sebulan la aku duduk kat rumah diorg untuk bersahur dan berbuka. bila blk keje jek beli brg buka untuk kami berbuka walaupun aku tau mak usu mmg akan masak makanan untuk berbuka. kenangan yg tak mungkin padam dari ingatan aku untuk selamanya.


Kebetulan bulan puasa kali ni jatuh 1hb ogos. 30hb.. buat pertama kali nya harijadi mak usu tanpa arwah pak usu. setiap kali harijadi mak usu.. jambangan bunga mesti dikirim pak usu atau di bawa blk oleh arwah untuk mak usu. betapa romantiknya arwah pak usu. mcm mana aku tau? stiap kali aku dtg kerumah mak usu mesti jambangan bunga tu dah layu pun.. dan aku tau itu adalah hadiah dari arwah pak usu untuk dia. berserta coklat kekadang tu. dan yg pasti apa pun barangan yg arwah beli mesti jatuh pada bulan 7. sbb bulan tu bulan harijadi mak usu. sedih hati aku bila mengenangkan puasa kali ni. tanpa arwah pak usu. ada jugak terselit sehari aku tdo kat rumah diorg bila puasa. cuma thn lepas la aku tak dpt singgah bersahur atau berbuka walau sehari pun dlm bulan ramadhan tahun lepas. sayu hati. kalo la aku tau itu adalah ramadhan terakhir bagi arwah mesti aku singgah bersahur atau berbuka.


30hb jatuh hari ahad.. mesti seronok kalo arwah pak usu ada... dan aku pasti hari tu mak usu akan berada kat kubur arwah pak usu. tak dpt aku gambarkan. kemungkinan aku juga berharap aku ada di kubur arwah masa tu. aku berharap... sejak aku berkawin ni mmg aku susah untuk buat mcm dulu2.. sedih hati sayu rasa. skang pun jarang kol mak usu.. bukan sengaja. tp setiap kali aku dgr suara mak usu hati aku sedih.. bukan nak membuang.. mak usu la satu2nya tanda yang mengingatkan aku pada arwah.. entah bila hati aku akan baik dari semua itu. aku percaya mcm tu juga dgn mak usu.. kalo dgr suara aku mesti dia sayu hati sbb teringatkan arwah pak usu.. thn ni mcm aku kata.. aku tak ada hati pun nak beraya.. sambutan kali ni tak mcm thn2 sebelum ni. aku tak kisah pun dgn org keliling yang sibuk dan menempah kuih raya.. awal thn ni mmg menyedihkan hati aku... bertapa sayu nya hati aku bila teringatkan kembali detik2 perginya arwah pak usu. masih lagi terbayang wajah arwah pak usu.. menangis nya aku tak terkata.. kalo mak usu pun meraung.. aku pun nak juga meraung.. tp aku kuat kan hati aku sbb tak mau tgk mak usu lebih sedih bila tgk aku pun meraung sama. berjujuran air mata dalam hati.. bergenang air mata.. namun aku kene kuatkan semangat.. adakah ini akan menjadi ramadhan terakhir juga bagi aku atau org2 yg aku sayangi? Ya Allah.. jauhi lah keadaan itu.. cukup la dgn pemergian arwah pak usu buat kami... Tempatkan la arwah dikalangan org2 yang beriman.. dan aku percaya akan itu yang kau lakukan kerana kau menyanyanginya... disebabkan itu la arwah pergi terlebih dahulu dengan usia yang muda... amin....

Tiada ulasan: