Sabtu, 1 Januari 2011

Al Fatihah Buat Arwah Opah!


Salam,

Al Fatihah buat arwah opah.. kalo la aku boleh luah kan apa yang tersirat skang.. hanya Tuhan saja yang tahu bertapa apa yang aku rasa tat kala ni. Dalam kemeriahan org menyambut tahun baru, tak terkecuali aku, arwah opah dah pun pergi meninggalkan aku.. entah bila kali terakhir aku blk berjumpa opah, aku sendiri tak ingat lagi. sebelum tu mak ada bgtau opah dah pun sakit2 tua, lupa2, dah datang penyakit yang sememangnya akan dihidapi oleh org tua yang dah lebih dari 80tahun. terkilan hati aku. dalam kelam kabut adik beradik lain, keluarga lain termasuk ayah (emak ayah aku) aku kat rumah menangis tak dpt blk. kerana apa? bukan jauh pun kg belah ayah aku ni.. lebih kurang sejam dah pun smp. tp apa daya aku. aku tak dpt keizinan dari suami aku utk blk. sedih hati aku jgn ckp. buat aku menyesal seumur hidup. entah la. tak tau mcm mana aku nak ckp lagi. sedih!

Mengenangkan kembali arwah opah, aku mmg sayang kan opah! sejak ayah ambik aku masa umur aku 6thn, aku bersekolah kat kg dibawah jagaan arwah opah. mungkin hanya aku cucu yang tak de mak dan ayah kat situ opah jaga aku dengan secukupnya. setiap perbelanjaan aku arwah opah yang sediakan kalo ayah lambat bg duit belanja. duit dari hasil bantuan yang arwah opah dpt. walaupun aku cuma sthn dengan arwah opah, tp opah jaga aku bg bekalan ilmu dunia akhirat dengan terjaga. cukup umur aku 17thn aku patah blk ke kg opah bersekolah kat sana. satu kes lepas abis sekolah yang terang2 aku tau sikap opah buat aku sikit kecewa. tp tu bukan bermakna aku tak sayang opah lagi.

Waktu skang, 7.45 mlm, mungkin kat kg orang sibuk2 buat kenduri tahlil.. tp aku? masih lg kat sini. entah apa ayah akan ckp.. aku pun tak tau. mesti ayah marah dengan aku. smp sudah aku tak jugak timbul2. td sempat jugak aku ckp kat ayah, aku mungkin tak dpt blk. bukan apa tp sbb aku tak dpt hubungi hubby aku tuk mintak izin nak blk. bertapa sedihnya aku waktu ni.. sedih.. semoga arwah opah ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..


Tiada ulasan: